Στην προσωρινή Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου Υπουργών της 21/6/2004, περιλαμβάνονται τα εξής θέματα:

 

1.       Έγκριση της προσωρινής Η.Δ

 

2.       Έγκριση του καταλόγου των Σημείων «Α»                                              

 

3.       Προαγωγή φιλικότερων προς το περιβάλλον αλιευτικών μεθόδων

Ο ρόλος των τεχνικών μέτρων διατήρησης.

 

Πρόκειται για ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής προς το Συμβούλιο και το Ε. Κοινοβούλιο με το προαναφερθέν αντικείμενο η οποία προς το παρόν δεν έχει πάρει την μορφή επίσημου κειμένου. Επί του περιεχομένου της ανακοίνωσης συντάχτηκε σχέδιο Συμπερασμάτων του Συμβουλίου το οποίο έτυχε επεξεργασίας στην Ομάδα Εσωτ. και Εξωτ. Πολιτικής Αλιείας. Το κείμενο ξαναδιατυπώθηκε και συντάχθηκε νέο συμβιβαστικό κείμενο.

 

Ένα από τα σημεία πάνω στα οποία έγινε πολύ συζήτηση είναι αυτό το οποίο αναφέρεται στη χορήγηση αντιστάθμισης για τις βραχυχρόνιες απώλειες σε σκάφη που εφαρμόζουν φιλοπεριβαλλοντικές αλιευτικές πρακτικές.

 

Εν τέλει το κείμενο έγινε αποδεκτό από την Ε.Μ.Α.Ι αλλά οι αντιπροσωπείες της Εσθονίας και της Λετονίας ζήτησαν τη δυνατότητα τοποθέτησης στο Συμβούλιο, γιαυτό το θέμα παραπέμπεται σαν «ψευδοσημείο» Β.

 

 

4.       Μέγιστη ετήσια αλιευτική προσπάθεια για ορισμένες περιοχές και τύπους αλιείας  (εφαρμογή στα δυτικά ύδατα).

      

            Πρόκειται για πρόταση κανονισμού με το προαναφερθέν αντικείμενο η οποία συντάχθηκε με βάση τα στοιχεία των Κ-Μ το πλαίσιο του Καν. 1954/03.

 

           Το πρόβλημα εντοπίζεται στον τρόπο υπολογισμού των ημερών στη θάλασσα στη   ζώνη 7.

            Ελληνικό ενδιαφέρον για το θέμα δεν υπάρχει. Ενδιαφέρον υπάρχει μόνο για την Ιρλανδία και την Ισπανία οι οποίες εκλήθησαν να λύσουν το θέμα διμερώς με την Ε. Επιτροπή.

 

 

5.       Ίδρυση Κοινοτικής Υπηρεσίας Ελέγχου της Αλιείας.

           

   Πρόκειται για πρόταση Κανονισμού για την Ίδρυση Κοινοτικής Υπηρεσίας Ελέγχου της Αλιείας και για την τροποποίηση του Καν. 2847/93 ο οποίος αναφέρεται στην θέσπιση συστήματος ελέγχου.

 

Στη πράσινη βίβλο για το μέλλον της Κ. Αλ. Π., αλλά και στο σχέδιο δράσης για την μεταρρύθμιση της  Κ. Αλ. Π. είχαν επισημανθεί τα προβλήματα στον τομέα του ελέγχου και είχε ανακοινωθεί η ιδέα για την ίδρυση Κοινής Δομής Επιθεώρησης (Κ.Δ.Ε) σε κοινοτικό επίπεδο.

 

Σ’αυτό το πλαίσιο η Ε. Επιτροπή προχώρησε στην σύνταξη της εν λόγω πρότασης η οποία αναφέρεται στην σκοπιμότητα ίδρυσης μιας κοινοτικής υπηρεσίας ελέγχου της αλιείας, στον τρόπο λειτουργίας της, στα βασικά της καθήκοντα, στον προϋπολογισμό της και σε μία σειρά άλλων ζητημάτων.

 

Η Ελληνική αντιπροσωπεία, κατ’αρχήν τάχθηκε υπέρ της ίδρυσης της προαναφερθείσας υπηρεσίας στην ομάδα εμπειρογνωμόνων γιατί  θεωρεί ότι η ύπαρξή της θα λειτουργήσει θετικά στον συντονισμό των δραστηριοτήτων επιθεώρησης στην θάλασσα και στα λιμάνια.

 

Στο Συμβούλιο θα γίνει μόνο μια ανταλλαγή απόψεων, δεδομένου ότι η εξέταση της πρότασης δεν έχει προχωρήσει σε βάθος.

 

 

ΓΕΩΡΓΙΑ

 

6.   Διαπραγματεύσεις Ε.Ε. Ρωσίας για κτηνιατρικά θέματα - πορεία εργασιών.

Το 1995 η Ε.Ε. άρχισε τις προσπάθειες για σύναψη κτηνιατρικών συμφωνιών με τους κύριους εμπορικούς εταίρους.

 

Το 2001 άρχισαν ανάλογες διαπραγματεύσεις με την Ρωσία.

Από τότε έχουν γίνει πολλές συναντήσεις και συζητήσεις μεταξύ των δύο μερών, αλλά ακόμα δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία επί όλων των ανοιχτών θεμάτων. Αυτό αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

 

Η Ε.Ε. προσπαθεί να επιτύχει την αποδοχή του καθεστώτος της περιφερειοποίησης σε περίπτωση εμφάνισης ασθένειας των ζώων, την αναγνώριση του κοινοτικού συστήματος ελέγχου και πιστοποίησης, τη δημιουργία μόνιμου πλαισίου ρύθμισης κτηνιατρικών προβλημάτων καθώς και την εκπόνηση ενιαίου υγειονομικού πιστοποιητικού για τις εξαγωγές προς Ρωσία.

 

Η Ρωσία προσπαθεί να επιτύχει την ενίσχυση των κοινοτικών πόρων προς αυτήν, την ενίσχυση της συνεργασίας των κτηνιατρικών υπηρεσιών στα σύνορα, τη ρύθμιση των κτηνιατρικών προβλημάτων μετά την διεύρυνση καθώς και τη θέσπιση  ενιαίου υγειονομικού πιστοποιητικού για εισαγωγές-εξαγωγές.

 

Για την πορεία των εργασιών επί όλων αυτών των θεμάτων θα γίνει ενημέρωση από τον επίτροπο.

 

 

  1. Σχέδιο Δράσης για τη Βιολογική Γεωργία.

 

Η περαιτέρω ανάπτυξη της Βιολογικής Γεωργίας στην Ε.Ε. αποτελεί στόχο της Ε. Επιτροπής, των Κ-Μ, αλλά και των πολιτών της Ε.Ε., οργανώσεων καταναλωτών, επιστημόνων κ.α. όλοι αυτοί έχουν κατά καιρούς δώσει ιδέες και προτάσεις στην Ε. Επιτροπή.

 

Μετά από αυτά τα ερεθίσματα η Ε. Επιτροπή παρουσίασε ένα έγγραφο εργασίας SEC (2002)1368 με περιεχόμενο την ανάπτυξη της Βιολογικής Γεωργίας.

 

Το έγγραφο αυτό συζητήθηκε σε ομάδα εμπειρογνωμόνων για την Βιολογική Γεωργία αλλά και στο Συμβούλιο Υπουργών.

 

Μετά από αυτή τη διαδικασία «συλλογής ερεθισμάτων» η Ε. Επιτροπή υποβάλει τώρα στο Συμβούλιο ανακοίνωση – COM(2004)415 για το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για τη βιολογική γεωργία.


Η ανακοίνωση αυτή περιλαμβάνει 21 σημεία τα οποία καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα ζητημάτων του τομέα. Επί του Σχεδίου Δράσης θα διεξαχθεί στο Συμβούλιο δημόσια συζήτηση και θα υπάρξει ανταλλαγή απόψεων.

 

 

  1. Επισήμανση βοείου κρέατος

 

Πρόκειται για έκθεση της Ε. Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή του τίτλου ΙΙ του Καν. 1760/2000 ο οποίος αναφέρεται στην θέσπιση συστήματος αναγνώρισης και καταγραφής των βοοειδών και στην επισήμανση του βοείου κρέατος και των προϊόντων αυτού.

 

Η έκθεση της Ε. Επιτροπής αξιολογεί την μέχρι τώρα εφαρμογή της νομοθεσίας (Καν. 1760/00) η οποία αντικατέστησε παλαιότερες ρυθμίσεις και αποσκοπούσε σε μεγαλύτερη ιχνηλασιμότητα στον τομέα με τελικό στόχο την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και στην εξομάλυνση της αγοράς μετά τις κρίσεις της B.S.E.

 

Επίσης η έκθεση διατυπώνει κάποια σημεία προβληματισμού ώστε να διερευνήσει τη βούληση του Συμβουλίου για πιθανές προσαρμογές.

Η έκθεση συζητήθηκε σε Ο.Ε. καθώς και στην Ε.Ε.Γ.

Τα σημεία στα οποία εστιάστηκε η συζήτηση είναι η προέλευση του βοείου κρέατος, ο εφοδιασμός των εγκαταστάσεων παραγωγής κιμά, η επέκταση της επισήμανσης καταγωγής στα μεταποιημένα προϊόντα, η εναρμόνιση της εφαρμογής της προαιρετικής επισήμανσης στα Κ-Μ, και η απλούστευση των κανόνων επισήμανσης καταγωγής.

 

Η μέχρι τώρα ελληνική θέση συνοψίζεται στην:

·    Ένδειξη της εθνικής καταγωγής αντί της κοινοτικής.

·    Στην μη επέκταση του πεδίου εφαρμογής της επισήμανσης στα μεταποιημένα προϊόντα.

·    Διατήρηση των υπαρχόντων κανόνων εφαρμογής της επισήμανσης στο δεύτερο στάδιο τεμαχισμού κρέατος.

Στο Συμβούλιο θα γίνει συζήτηση προσανατολισμού.

Έκδοση συμπερασμάτων θα υπάρξει πολύ αργότερα – μετά την γνώμη του νέου ευρωκοινοβουλίου.

 

 

  1. Γύρος της Ντόχα – Διαπραγματεύσεις Mercosur.

 

Πρόκειται να γίνει ενημέρωση του Συμβουλίου για τα δύο αυτά θέματα τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και τα οποία παρουσιάζουν πολλές δυσκολίες και αβέβαιες προοπτικές.

α. Π.Ο.Ε

     Μετά την διακήρυξη της Υπουργικής Συνόδου της Doha άρχισαν εντατικές προσπάθειες, διαπραγμάτευσης, σε διάφορα επίπεδα, για την επίτευξη συμφωνίας εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.

 

Η Επιτροπή Γεωργίας του Π.Ο.Ε πραγματοποίησε πολλές συνόδους. Έγινε Υπουργική Σύνοδος στο Κανκούν (2003) χωρίς θετικά αποτελέσματα. Έχουν γίνει επίσης μίνι Υπουργικές Σύνοδοι, διμερείς συναντήσεις, συναντήσεις ομάδων χωρών χωρίς όμως αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

 

Η Ε.Ε. έχει πρωτοστατήσει στην προσπάθεια για επίτευξη συμφωνίας αναλαμβάνοντας σημαντικές πρωτοβουλίες με πιο πρόσφατη την επιστολή των Επιτρόπων Γεωργίας και Εμπορίου.

 

Και άλλες ομάδες χωρών έχουν υποβάλλει προτάσεις (π.χ. G-20) για την πρόσβαση στις αγορές οι οποίες όμως ούτε ευέλικτες είναι ούτε εξασφαλίζουν συναίνεση.

 

Πολλά Κ-Μ της Ε.Ε. υποστηρίζουν ότι δίδεται μεγάλη έμφαση στις γεωργικές διαπραγματεύσεις και επεσήμαναν την ανάγκη για τήρηση ισορροπίας μεταξύ γεωργίας και λοιπών θεμάτων.

 

Για όλες αυτές τις εξελίξεις και για τις πιθανότητες να επιτευχθεί μία γενική συμφωνία – πλαίσιο σε σύντομο διάστημα ο Επίτροπος θα ενημερώσει το Συμβούλιο.

 

β. Ε.Ε. – Mercosur

Οι σχέσες Ε.Ε. - Mercosur βασίζονται σε ένα πλαίσιο Διαπεριφερειακής Συνεργασίας που ισχύει από το 1995 και περιλαμβάνει πολιτικό διάλογο, τεχνική βοήθεια και εμπορικά θέματα.

 

Το 2000 και μετά από μακρόχρονη προετοιμασία άρχισαν διαπραγματεύσεις για την επίτευξη Συμφωνίας Σύνδεσης που  θα είναι συμβατή με τους Κανόνες του Π.Ο.Ε και που θα συμπεριλαμβάνει απελευθέρωση του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών και ενισχυμένη μορφή πολιτικού διαλόγου και συνεργασίας.

 

Η προσπάθεια αποσκοπούσε στην επίτευξη συμφωνίας μέχρι τον Οκτώβριο του 2004.

Η πρόοδος όμως που σημειώνεται δεν είναι αξιόλογη ούτε σε πολιτικό ούτε σε τεχνικό επίπεδο παρά την πολύ ευνοϊκή προσφορά της Ε.Ε. ιδίως στον τομέα της γεωργίας οι χώρες Mercosur εγείρουν νέα αιτήματα και συγχρόνως αρνούνται να βελτιώσουν τη δική τους προσφορά όχι μόνο στη γεωργία αλλά ούτε και σε άλλους τομείς των διαπραγματεύσεων.

 

Για τις παραπάνω εξελίξεις και για τις προοπτικές των διαπραγματεύσεων ο Επίτροπος θα ενημερώσει το Συμβούλιο.

 

 

  1. Μνημόνιο για τους ανανεώσιμους πόρους.

(Γερμανική Αντιπροσωπεία)

 

Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο επιστημονικό συνέδριο με το παραπάνω αναφερόμενο θέμα.

 

Στο Συνέδριο εξετάστηκαν οι δυνατότητες της γεωργίας να βοηθήσουν στη χρήση ανανεώσιμων πόρων με νέα προϊόντα και νέες τεχνολογίες. Το θέμα θεωρείται από τη Γερμανική αντιπροσωπεία επίκαιρο λόγω και της ανόδου της τιμής του πετρελαίου.

 

Επιθυμεί λοιπόν να ευαισθητοποιήσει την Ε. Επιτροπή αλλά και το Συμβούλιο αναφέροντας τα συμπεράσματα  του συνεδρίου για πιθανή ανάληψη πρωτοβουλιών. Αναμένεται και υποβολή σχετικού μνημονίου.

 

 

  1. Διάφορα

α. Επίπεδα διοξίνης στις ρέγγες της Βαλτικής

    (Δανική αντιπροσωπεία)

    Στην Ε.Μ.Α.Ι της 4/6/04 η Δανία ανακοίνωσε την πρόθεση της να θέσει υπό τα διάφορα στο Συμβούλιο την απόφαση της για αναστολή από 1/6/04 της αλίευσης και της διακίνησης στη Δανική Αγορά ρέγκας από την Βαλτική θάλασσα επειδή ανευρέθησαν υψηλά ποσοστά διοξινών, μεγαλύτερα από αυτά που προβλέπονται στον Καν. 2375/01.

 

Το θέμα αυτό η Δανία το είχε θίξει και στο Συμβούλιο του Απριλίου όπου είχε αναφέρει παρόμοια στοιχεία και για τον Σολωμό.

 

β. Ρύζι – εισαγωγικό καθεστώς

     (Ιταλική αντιπροσωπεία)

     Το 2002 η Ε. Επιτροπή ζήτησε και έλαβε από το Συμβούλιο εντολή επαναδιαπραγμάτευσης του εισαγωγικού καθεστώτος για τα σιτηρά και το ρύζι με βάση το άρθρο 28 της συμφωνίας της GATT.

 

H εντολή για λόγους διαδικαστικούς χωρίστηκε για τα σιτηρά από αυτήν για το ρύζι.

Για μεν τα σιτηρά η διαπραγμάτευση με τους κύριους εμπορικούς εταίρους ολοκληρώθηκε και η συμφωνία τέθήκε σε ισχύ.

 

Για το ρύζι δεν προχώρησε. Οπότε στον συμβιβασμό του Ιουνίου του 2003 για την αναμόρφωση της ΚΑΠ τα παραγωγά Κ-Μ  ρυζιού απαίτησαν και τελικά επέτυχαν να εισαχθεί παράγραφος σύμφωνα με την οποία η Ε. Επιτροπή θα έπρεπε να επαναδιαπραγματευτεί το εισαγωγικό καθεστώς ρυζιού.

 

Έκτοτε οι πληροφορίες που υπάρχουν είναι περιορισμένες και φαίνεται ότι υπάρχουν δυσκολίες με τους εταίρους και ειδικά με τις Η.Π.Α.

 

Η Ιταλική αντιπροσωπεία θέτει το θέμα αυτό ώστε να «αναγκάσει» την Ε. Επιτροπή να πάρει πιο ζεστά το θέμα αυτής της διαπραγμάτευσης δεδομένου ότι με τις αλλαγές που επήλθαν στο καθεστώς ρυζιού και ειδικά με τη μείωση της τιμής παρέμβασης ενδέχεται να δημιουργηθούν προβλήματα στο τομέα.

 

Η απαίτηση των Ιταλών πρέπει να έχει και τη δική μας συμπαράσταση.