Στη
προσωρινή Ημερήσια Διάταξη του Συμβουλίου Υπουργών της 19/7/2004 περιλαμβάνονται
τα εξής θέματα:
1. Έγκριση της
προσωρινής Η.Δ.
2. Έγκριση
καταλόγου σημείων «Α»
3. Πρόγραμμα
εργασιών της Προεδρίας
Στο σημείο αυτό ο νέος πρόεδρος του Συμβουλίου
Ολλανδός Υπουργός κ. VEERMAN θα
κάνει μία σύντομη παρουσίαση του προγράμματος για το 2ο εξάμηνο του
2004, όπως είναι καθιερωμένο να γίνεται, στην οποία αναμένεται να αναφερθεί:
·
Στις διαπραγματεύσεις
στον Π.Ο.Ε
·
Στην πρόταση για την
αγροτική ανάπτυξη για την νέα προγραμματική περίοδο.
·
Στην μεταρρύθμιση του
καθεστώτος της ζάχαρης.
·
Στην έκθεση για το
καθεστώς οπωροκηπευτικών.
·
Στη πρόταση για τα
φυτοπροστατευτικά προϊόντα.
·
Στα συμπεράσματα της
διάσκεψης για τις ζωονόσους
·
Στη πρόταση για την
ίδρυση Αρχής ελέγχου για την Κ. Αλ. Π.
·
Στη πρόταση για τα
διαρθρωτικά μέτρα στον αλιευτικό τομέα.
·
Σε διάφορα άλλα μέτρα
γεωργικού και αλιευτικού ενδιαφέροντος.
4. Συνεργασία
στον τομέα της έρευνας για την γεωργία
Πρόκειται για ένα σημείωμα της Προεδρίας με το οποίο
προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τα Κ-Μ και την Ε. Επιτροπή στον τομέα της
αγροτικής έρευνας ώστε να μπορεί η Ε.Ε να αντιμετωπίσει στο μέλλον με πιο
αποτελεσματικό τρόπο κρίσιμα ζητήματα όπως η ποιότητα των τροφίμων, η ανάγκη
για βιώσιμα συστήματα παραγωγής, η διαχείριση των αλιευτικών αποθεμάτων κ.ά.
Τα θέματα που θίγονται στο σημείωμα αναφέρονται
κυρίως:
·
Στη συνεργασία των
χρηματοδοτών και των διαχειριστών προγραμμάτων έρευνας.
·
Στο προσδιορισμό και
στην ανάπτυξη τομέων προς έρευνα με ζωτική μακροπρόθεσμη σημασία όπως
φυτοϋγειονομική γνώση, μακρόχρονη παρακολούθηση δεδομένων, γενετικοί πόροι κ.ά.
·
Στη δυνατότητα
συνεργασίας μεταξύ Κ-Μ για τον προσδιορισμό τομέων έρευνας για τη χάραξη της
πολιτική μας.
·
Στη συνεργασία με την
Γενική Διεύθυνση Έρευνας της Ε.Ε. και στην ανάληψη πρωτοβουλιών από τα Κ-Μ.
·
Στη προσπάθεια για
ενσωμάτωση της αγροτικής έρευνας στο 7ο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα-Πλαίσιο
για την έρευνα (2007-2011) για το οποίο τώρα αρχίζουν οι σχετικές συζητήσεις.
5. Συμφωνία
στον κτηνιατρικό τομέα μεταξύ Ε.Ε.-Ρωσίας
Το θέμα αυτό είχε απασχολήσει και το Συμβούλιο του
Ιουνίου.
Tο 1995 η Ε.Ε. άρχισε τις προσπάθειες για σύναψη
κτηνιατρικών συμφωνιών με τους κύριους εμπορικούς εταίρους.
Το 2001 άρχισαν ανάλογες διαπραγματεύσεις με τη
Ρωσία.
Από τότε έχουν γίνει πολλές συναντήσεις και
συζητήσεις μεταξύ των δύο μερών, αλλά ακόμα δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία επί
όλων των ανοιχτών θεμάτων. Αυτό αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο
Σεπτέμβριο.
Η Ε.Ε. προσπαθεί να επιτύχει την αποδοχή του
καθεστώτος της περιφερειοποίησης σε περίπτωση εμφάνισης ασθένειας των ζώων, την
αναγνώριση του κοινοτικού συστήματος ελέγχου και πιστοποίησης, τη δημιουργία
μόνιμου πλαισίου ρύθμισης κτηνιατρικών
προβλημάτων καθώς και την εκπόνηση ενιαίου υγειονομικού πιστοποιητικού
για τις εξαγωγές προς Ρωσία.
Η Ρωσία προσπαθεί να επιτύχει την ενίσχυση των
κοινοτικών πόρων προς αυτήν, την ενίσχυση της συνεργασίας των κτηνιατρικών
υπηρεσιών στα σύνορα, τη ρύθμιση των κτηνιατρικών προβλημάτων μετά την
διεύρυνση καθώς και τη θέσπιση ενιαίου υγειονομικού πιστοποιητικού για
εισαγωγές-εξαγωγές.
Για την πορεία των εργασιών επί όλων αυτών των
θεμάτων θα γίνει ενημέρωση από τον Επίτροπο. Δεν αναμένεται όμως να γίνει
εκτεταμένη συζήτηση δεδομένου ότι το τελευταίο διάστημα δεν επήλθε καμία
ουσιαστική πρόοδος παρά τις προσπάθειες που κατεβλήθησαν και ειδικά στο θέμα
των πιστοποιητικών.
Η προσπάθεια θα συνεχιστεί ακόμα και τον Αύγουστο
δεδομένου ότι ο στόχος για επίτευξη συμφωνίας μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου παραμένει.
6.
Διάθεση Γενετικώς τροποποιημένου καλαμποκιού της σειράς ΝΚ603.
Πρόκειται για πρόταση απόφασης του Συμβουλίου για την έγκριση της
διάθεσης στην αγορά τροφίμων και συστατικών τροφίμων από Γ.Τ. αραβόσιτο της
σειράς ΝΚ 603 ως νέων τροφίμων ή νέων συστατικών τροφίμων.
Το θέμα αυτό, το οποίο ξεκίνησε το 2001 με αίτημα της εταιρίας Monsato προς τις αρχές της Ολλανδίας, δεν έχει μέχρι τώρα,
καταφέρει να συγκεντρώσει, στα διάφορα κοινοτικά όργανα που έχει συζητηθεί, την
απαραίτητη πλειοψηφία για να εγκριθεί αλλά ούτε για να απορριφθεί.
Πρόσφατα στο Συμβούλιο Υπουργών περιβάλλοντος (28-6-04) παρουσιάστηκε
απουσία γνώμης (με αρνητική ψήφο της Ελλάδας).
Στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της 19/7/04 αναμένεται να κρατηθεί η
ίδια θέση από τα Κ-Μ οπότε θα υπάρξει, πάλι, απουσία γνώμης.
7.
Προσχώρηση της Ε.Ε. στην Διεθνή Σύμβαση για την Προστασία των φυτών.
Πρόκειται
για πρόταση απόφασης του Συμβουλίου για την έγκριση της προσχώρησης της Ε.Ε.
στην Διεθνή Σύμβαση για την προστασία των φυτών, όπως αυτή αναθεωρήθηκε και
εγκρίθηκε με το ψήφισμα 12/97 της 29ης Συνόδου της Διάσκεψης του F.A.O.
Το σημείο αυτό δεν θα συζητηθεί δεδομένου ότι θα περάσει σαν σημείο «Α».
Αυτό συμφωνήθηκε στην ΕΜΑ Ι και μάλιστα έγινε και κοινή δήλωση Συμβουλίου και
Ε. Επιτροπής για το θέμα.
ΑΛΙΕΙΑ
8.
Ανάπτυξη κοινοτικού σχεδίου δράσης για την διαχείριση του χελιού.
Πρόκειται για ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής προς το Συμβούλιο με στόχο την
έκδοση συμπερασμάτων του Συμβουλίου. Η ανακοίνωση αναφέρεται στις ανησυχίες για
την βιώσιμη κατάσταση των αποθεμάτων χελιού, στην αναγκαιότητα εφαρμογής ενός
σχεδίου δράσης για την διαχείριση του χελιού με κοινοτικά και τοπικά μέτρα και
στην καταγραφή των επειγουσών δράσεων που προτείνονται από το Διεθνές Συμβούλιο
για την εξερεύνηση της θάλασσας (I.C.E.S).
Το σημείο αυτό συγκεντρώνει την συναίνεση των αντιπροσωπειών ( και της
ελληνικής) και γι’αυτό θα περάσει σαν σημείο «Α».
9. Πλαίσιο
για συμφωνίες αλιευτικής σύμπραξης με τρίτες χώρες.
Πρόκειται για ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής που αναφέρεται σε ένα
ολοκληρωμένο πλαίσιο για συμφωνίες αλιευτικής σύμπραξης με τρίτες χώρες με
στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων του Συμβουλίου.
Η σύναψη αλιευτικών συμφωνιών με τρίτες χώρες αναγνωρίζεται ως βασικό
στοιχείο της ανακοίνωσης για την νέα Κ.Αλ. Π. και η Πράσινη Βίβλος για την
Κ.Αλ.Π. αναφέρεται στον υπερπόντιο στόλο ο οποίος κινείται σε ένα παγκόσμιο
περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής στην
οποία προτείνονται:
·
Οι συμφωνίες πρόσβασης
να γίνουν συμφωνίες σύμπραξης.
·
Η διατήρηση της
Ευρωπαϊκής παρουσίας στην υπερπόντια αλιεία.
·
Η προώθηση των
δυνατοτήτων των αναπτυσσόμενων χωρών να εκμεταλλευτούν οι ίδιες του θαλάσσιους
πόρους.
Τα συμπεράσματα επί της ανακοίνωσης συζητήθηκαν
κατ’επανάληψη στα αρμόδια όργανα και τελικά έγινε συμβιβαστική πρόταση εκ
μέρους της προεδρίας η οποία συγκεντρώνει την απαραίτητη συναίνεση (και της
ελληνικής αντιπροσωπείας) και έτσι το θέμα αυτό θα περάσει σαν σημείο «Α».
10. Διαρθρωτικά μέτρα στον αλιευτικό τομέα
Πρόκειται για παρουσίαση πρότασης Κανονισμού για την λήψη διαρθρωτικών
μέτρων στον αλιευτικό τομέα για την περίοδο 2007-2013. Μία προσέγγιση του
θέματος έγινε στην Ιρλανδία (Ιούνιος 2004) σε ειδική Διάσκεψη που οργάνωσε η Ε.
Επιτροπή.
Τη στιγμή που γράφεται το σημείωμα αυτό δεν είναι
διαθέσιμες αρκετές πληροφορίες για το προαναφερθέν θέμα.
ΓΕΩΡΓΙΑ
11. Στήριξη
της Αγροτικής Ανάπτυξης
Πρόκειται να γίνει παρουσίαση από την Ε. Επιτροπή και δημόσια συζήτηση των προτάσεών της για την χρηματοδότηση της ΚΑΠ και για
την Αγροτική Ανάπτυξη. Το όλο «πακέτο» περιλαμβάνει τρία κείμενα τα οποία
αναφέρονται στην εκτίμηση των επιπτώσεων της πολιτικής αγροτικής ανάπτυξης, σε
πρόταση κανονισμού για την στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης για την νέα
προγραμματική περίοδο (2007-2013) και σε πρόταση για την χρηματοδότηση της
Κ.Α.Π.
Με τις προτάσεις αυτές επέρχονται κάποιες αλλαγές ως προς
τους στόχους όπου κυριαρχούν η αύξηση της ανταγωνιστικότητας, η ανάδειξη του
περιβάλλοντος και του τοπίου και η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αγροτικές
περιοχές. Αλλαγές επίσης επέρχονται και στο τρόπο της χρηματοδότησης της
Κ.Α.Π., όπου δημιουργείται κοινό πλαίσιο για την χρηματοδότηση των μέτρων
αγοράς (F.E.Α.G.A) και των μέτρων αγροτικής ανάπτυξης (FEADER) με ανάλογη διαφοροποίηση των επιμέρους ρυθμίσεων. Η
αλιεία θα χρηματοδοτείται χωριστά.
Κάποιες αλλαγές προτείνονται στην λειτουργία των οργανισμών
πληρωμών και στην κατάρτιση και πραγματοποίηση του προϋπολογισμού.
Το νέο χρηματοδοτικό σχήμα παρουσιάζεται απλούστερο αλλά
και πιό απαιτητικό όσον αφορά τις υποχρεώσεις των Κ-Μ.
Τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης φαίνεται ότι χαρακτηρίζονται
από μεγαλύτερη απλούστευση και μεγαλύτερη επικουρικότητα, κάτι που μπορεί να
θεωρηθεί θετικό. Άλλες προτάσεις όπως π.χ. ο επαναπροσδιορισμός των
μειονεκτικών περιοχών, τα ελάχιστα ποσοστά συμμετοχής κάθε άξονα στους
συνολικούς πόρους, τα ποσοστά κοινοτικής συνδρομής χρειάζονται προσεκτική
εξέταση.
12 Μεταρρύθμιση
του τομέα της ζάχαρης
Πρόκειται για ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής με θέμα τη
δημιουργία αειφόρου γεωργικού προτύπου για την Ευρώπη σε σχέση με την Κ.Ο.Α
Ζάχαρης.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται μετά από μακρά συζήτηση η
οποία είχε διεξαχθεί επί ενός κειμένου ιδεών της Ε. Επιτροπής το οποίο
προέβλεπε εναλλακτικά σενάρια.
Κύρια στοιχεία της παρούσας ανακοίνωσης είναι:
·
Η μείωση των θεσμικών
τιμών κατά 30% σε τρία στάδια.
·
Η κατάργηση της
παρέμβασης.
·
Η μείωση της ελάχιστης
τιμής τεύτλων με αντιστάθμιση κατά 60% στο πλαίσιο της ενιαίας ενίσχυσης ανά
εκμετάλλευση.
·
Η συγχώνευση των
ποσοστώσεων Α+Β και η συνολική τους μείωση στο επίπεδο της εσωτερικής
κατανάλωσης.
·
Η δυνατότητα μεταφοράς
ποσόστωσης μεταξύ Κ-Μ
·
Η θέσπιση ιδιωτικής
αποθεματοποίησης.
·
Η πρόβλεψη για
πενταετές καθεστώς ενισχύσεων για τα εργοστάσια που θα κλείσουν (50% ενώ στις
περιοχές του στόχου 1 - 75%).
·
Η διατήρηση του
προτιμησιακού καθεστώτος εισαγωγής από χώρες ΑΚΕ και Ινδία.
·
Η διατήρηση της
συμφωνίας Ε.Β.Α.
·
Η διατήρηση των
ελεύθερων εισαγωγών από τα Δυτικά Βαλκάνια βάσει ποσοστώσεων.
·
Η μελέτη προγραμμάτων
για την προσαρμογή των χωρών Α.Κ.Ε με εξωγεωργική χρηματοδότηση (από το ταμείο
ανάπτυξης).
Η Ε. Επιτροπή υποστηρίζει ότι η ανακοίνωση αυτή
εξασφαλίζει καθεστώς δημοσιονομικά ουδέτερο.
13. Ρύζι:
Καθεστώς εισαγωγής.
Το θέμα αυτό απασχόλησε το Συμβούλιο του Ιουνίου μετά
από αίτημα της Ιταλίας.
Στην Ε.Ε.Γ. της 12/7/04 συζητήθηκε το θέμα και οι
προτάσεις της Ε. Επιτροπής συγκέντρωσαν ειδική πλειοψηφία. Έτσι το θέμα παραπέμπεται
σαν σημείο «Α». Επειδή όμως υπήρξαν κάποιες αντιπροσωπείες οι οποίες δεν
συμφώνησαν με την παραπομπή του σαν σημείο «Α» ενδέχεται να παρουσιαστεί στο
Συμβούλιο σαν ψευδοσημείο «Β» δηλαδή
δεν θα γίνει συζήτηση αλλά τοποθέτηση μόνο των αντιπροσωπειών οι οποίες έχουν
αντιρρήσεις.
Το θέμα πρέπει να ρυθμιστεί τώρα γιατί από 1/9/04 αρχίζουν να εφαρμόζονται νέες ρυθμίσεις
(χαμηλή τιμή παρέμβασης) και υπάρχει κίνδυνος να μείνει το Ευρωπαϊκό ρύζι χωρίς
εξωτερική προστασία αν δεν υιοθετηθούν οι προτάσεις της Ε. Επιτροπής.
14. Διάφορα
α. Σχέδιο
δράσης για τη FLEGT
Πρόκειται
για την εφαρμογή Νομοθεσίας, την Διακυβέρνηση και το Εμπόριο στα δάση.
Θα γίνει ενημέρωση από την Ε. Επιτροπή αναφορικά με το σχέδιο δράσης για
τη FLEGT.
Το θέμα αυτό ξεκίνησε το 1998 στην Διάσκεψη Κορυφής των G8.
Έκτοτε έχουν γίνει πολλές συναντήσεις σε όλα τα επίπεδα οι οποίες είχαν
διαπεριφερειακό χαρακτήρα δηλαδή συμμετείχαν χώρες από διάφορες Ηπείρους.
Κύριο μέλημα των συναντήσεων ήταν ο περιορισμός της παράνομης υλοτόμησης.
Στην Ε.Ε. συστήθηκε το 2001 Ομάδα Εργασίας για να ασχοληθεί με το ζήτημα
της παράνομης υλοτόμησης γενικά. Το 2003 η Ε. Επιτροπή παρουσίασε ένα σχέδιο
δράσης και το Συμβούλιο του Οκτωβρίου του 2003
το υιοθέτησε παρέχοντας στην Ε. Επιτροπή την εξουσιοδότηση για εφαρμογή του Σχεδίου.
Το Σχέδιο Δράσης περιέχει διάφορα στοιχεία για την αναπτυξιακή
συνεργασία, τις πολιτικές προμήθειας, τα εθελοντικά μέτρα στον ιδιωτικό τομέα,
τη διεθνή συνεργασία και την πιθανή χρήση νομοθετικών σωφρονιστικών μέτρων. Ένα
σημαντικό στοιχείο είναι η καθιέρωση των διμερών συμφωνιών με τις παραγωγούς
χώρες, που επιτρέπουν τον αποκλεισμό από την Ε.Ε. της ξυλείας που δεν
συνοδεύεται από πιστοποιητικά νομιμότητας. Αυτή η πρωτοβουλία προσέλκυσε αμέσως
την ιδιαίτερη διεθνή προσοχή και η πρακτική εφαρμογή της θα έχει υψηλή
προτεραιότητα κατά τη διάρκεια των ερχόμενων ετών.
Το θέμα συμπεριελήφθη στην Η.Δ. για να ενημερωθούν οι Υπουργοί για το
θέμα να κάνουν ερωτήσεις εάν το επιθυμούν ή και να ζητήσουν διευκρινίσεις επειδή η προεδρία θεωρεί το θέμα πολύ
σοβαρό
ΓΕΥΜΑ ή ΔΕΙΠΝΟ
Κατά
την διάρκεια του Γεύματος ή του Δείπνου (δεν είχε μέχρι στιγμής ξεκαθαριστεί
πλήρως) θα γίνει συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για τις διαπραγματεύσεις του
γύρου της Ντόχα. Το θέμα αυτό έχει απασχολήσει κατ’επανάληψη κοινοτικά όργανα
και του Αγροτικού Τομέα και άλλων τομέων.
Οι
διαπραγματεύσεις έχουν φθάσει σε κρίσιμη φάση και οι πιθανότητες που
διαφαίνονται είναι από το να μην υπάρξει συμφωνία έως του να υπάρξει μία
συμφωνία πλαίσιο αρκετά συγκεκριμένη σε ορισμένα μόνο θέματα.
Η
γεωργία αποτελεί το κλειδί των διαπραγματεύσεων και στην πράξη έχει σχεδόν
μονοπωλήσει τις προσπάθειες.
Αυτή
τη στιγμή δεν έχει κυκλοφορήσει σχέδιο συμφωνίας και γιαυτό δεν μπορούν να
γίνουν συγκεκριμένες προτάσεις με την ακριβή ελληνική θέση.
Για
τον λόγο αυτό στο επισυναπτόμενο Ενημερωτικό Σημείωμα εξετάζονται διάφορα
πιθανά σενάρια τα οποία σχολιάζονται αναλόγως.